loading...

حسینیه نصرت مشهد

بازدید : 16
سه شنبه 22 اسفند 1402 زمان : 10:11

نقوش اسلیمی و طرح های هندسی و از کلیه بیشتر کتیبه حسینیه نصرت مشهد ها با صورت مستطیلی خویش بستری را آماده آوردند. که متن های مقدس و نشانه‌ها مذهبی بر آن‌ها نوشنه شوند و در بناها دیده همگان را بر خویش بدوزند. بی شک وتردید در عصر ایلخانیان هیچ تزئین معماری به تنوع و زیبائی تزئینات کاشی پدید نیامده میباشد. هر بخش از این محراب ها با آحاد بخش های دیگر فرق دارااست، اما در یک نگاه کلی، هماهنگی و زیبایی دیده گیری دارااست.

ایلخانیان از چهار نوع کاشی مسجد استعمال می کردند: کاشی محراب، کاشی لوح مزار، کاشی کتیبه و کاشی های صلیبی و ستاره ای صورت. مجموعاَ زیباترین و غامض ترین ساختاری که کاشی سازان ابتکار عمل کردند محراب میباشد. محراب های گران قدر گروه ای از کاشی های جدا و ردیفی از طاق نماها و لبه های کتیبه دارا‌هستند. نوع میانگین آنان از دو یا این که آدرس حسینیه نصرت مشهد چهار کاشی به طور یک کدام از در بالای دیگری درست شده اند و گاه کاشی های محراب های خرد نیز به طور جفت اخلاق گردیده اند.

انگیزه گودال محراب چیست
انگیزه فلسفی اینکه محراب بعضی مساجد زیر خیس از بخش های دیگر مسجد میباشد اینست که امام جماعت عظمت آفریدگار را از حافظه پیکار و مغرور نشود و نسبت به دیگر نمازگزاران حس برتری و بزرگی نداشته باشد.


محراب مسجد یا این که نمازگاه پیشوا، طاق‌ نمایی میباشد که جهت قبله را در مسجد آرم می دهد، که پیشوای فقهی یا این که پیش‌نماز در اثنای نماز گزاردن در آن می‌ایستد. در مسجدها در اواسط قبله مسجد قراردارد. به نحوی که با ایستادن امام یا این که پیش نماز پرورش به سمت قبله باشد و نماز بگذارد. روش قرار تصاحب کردن آنان، جهت قبله را در باطن رزرو حسینیه نصرت مشهد مسجد معلوم می‌نماید.

وجود محراب در کلیه مساجد مورد نیاز وجود ندارد. در مسجدی که بطور درست جهت قبله معین باشد، وجودش ضرورتی ندارد. نقشه‌ های این عنصر معماری ریشه در آئین مهر داراست، مضمون‌ و ریشه صحیح قانع‌ کننده‌ ای در گویش عربی ندارد. میگویند یعنی محل نبرد (حرب) البته محراب مکان نزاع وجود ندارد. ریشه این واژه و کلمه را پزشک محمد مقدم معلم دانش کده ادبیات پر‌نور کرد.

آب، آو و آوه در معنای ساختمان، منزل و امثال آن میباشد. سردابه یعنی منزل سرد، حمام یعنی منزل گرم، محراب یعنی منزل مهر. اول اشکال آن هم وابسته به دین مهر میباشد. در آن فرصت به صورت گنبد ساخته می‌شدند و در دو طرف آن نمادهای طلوع و غروب وجود داشت. طرح آن در کشور ایران به صورت‌ های گوناگون بافته می‌شود. محیط و باطن محراب شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد را به صدها نحوه مرتب‌ اند. ولی لبه‌ های آن، در حالتی که هراتی یا این که دوستکامی باشد، با محراب و آئین مهر رابطه دارااست.

نقوش اسلیمی و طرح های هندسی و از کلیه بیشتر کتیبه حسینیه نصرت مشهد ها با صورت مستطیلی خویش بستری را آماده آوردند. که متن های مقدس و نشانه‌ها مذهبی بر آن‌ها نوشنه شوند و در بناها دیده همگان را بر خویش بدوزند. بی شک وتردید در عصر ایلخانیان هیچ تزئین معماری به تنوع و زیبائی تزئینات کاشی پدید نیامده میباشد. هر بخش از این محراب ها با آحاد بخش های دیگر فرق دارااست، اما در یک نگاه کلی، هماهنگی و زیبایی دیده گیری دارااست.

ایلخانیان از چهار نوع کاشی مسجد استعمال می کردند: کاشی محراب، کاشی لوح مزار، کاشی کتیبه و کاشی های صلیبی و ستاره ای صورت. مجموعاَ زیباترین و غامض ترین ساختاری که کاشی سازان ابتکار عمل کردند محراب میباشد. محراب های گران قدر گروه ای از کاشی های جدا و ردیفی از طاق نماها و لبه های کتیبه دارا‌هستند. نوع میانگین آنان از دو یا این که آدرس حسینیه نصرت مشهد چهار کاشی به طور یک کدام از در بالای دیگری درست شده اند و گاه کاشی های محراب های خرد نیز به طور جفت اخلاق گردیده اند.

انگیزه گودال محراب چیست
انگیزه فلسفی اینکه محراب بعضی مساجد زیر خیس از بخش های دیگر مسجد میباشد اینست که امام جماعت عظمت آفریدگار را از حافظه پیکار و مغرور نشود و نسبت به دیگر نمازگزاران حس برتری و بزرگی نداشته باشد.


محراب مسجد یا این که نمازگاه پیشوا، طاق‌ نمایی میباشد که جهت قبله را در مسجد آرم می دهد، که پیشوای فقهی یا این که پیش‌نماز در اثنای نماز گزاردن در آن می‌ایستد. در مسجدها در اواسط قبله مسجد قراردارد. به نحوی که با ایستادن امام یا این که پیش نماز پرورش به سمت قبله باشد و نماز بگذارد. روش قرار تصاحب کردن آنان، جهت قبله را در باطن رزرو حسینیه نصرت مشهد مسجد معلوم می‌نماید.

وجود محراب در کلیه مساجد مورد نیاز وجود ندارد. در مسجدی که بطور درست جهت قبله معین باشد، وجودش ضرورتی ندارد. نقشه‌ های این عنصر معماری ریشه در آئین مهر داراست، مضمون‌ و ریشه صحیح قانع‌ کننده‌ ای در گویش عربی ندارد. میگویند یعنی محل نبرد (حرب) البته محراب مکان نزاع وجود ندارد. ریشه این واژه و کلمه را پزشک محمد مقدم معلم دانش کده ادبیات پر‌نور کرد.

آب، آو و آوه در معنای ساختمان، منزل و امثال آن میباشد. سردابه یعنی منزل سرد، حمام یعنی منزل گرم، محراب یعنی منزل مهر. اول اشکال آن هم وابسته به دین مهر میباشد. در آن فرصت به صورت گنبد ساخته می‌شدند و در دو طرف آن نمادهای طلوع و غروب وجود داشت. طرح آن در کشور ایران به صورت‌ های گوناگون بافته می‌شود. محیط و باطن محراب شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد را به صدها نحوه مرتب‌ اند. ولی لبه‌ های آن، در حالتی که هراتی یا این که دوستکامی باشد، با محراب و آئین مهر رابطه دارااست.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 43
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 145
  • بازدید ماه : 96
  • بازدید سال : 685
  • بازدید کلی : 685
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی