loading...

حسینیه نصرت مشهد

بازدید : 9
سه شنبه 21 فروردين 1403 زمان : 14:24

مسجد نخستین‌ دارنده‌ تزیینات‌ گچ‌بری‌ فراوانی‌ بوده‌ كه‌ تنوع‌ حسینیه نصرت مشهد و تفاوتهایی‌ در طرح‌ و پرداخت‌ بخشهای‌ متفاوت‌ آن‌ به‌دیده‌ میخورد.
تزیینات‌ گچی بازمانده‌ از آن‌ عصر‌، بر روی‌ قوسهای دالان‌ ورودی‌ جنوب‌ غربی‌ و گوشواره‌های‌ ستونهای‌ ما‌نده از مقصوره‌ بر دو ردیف‌ در گوشۀ جنوب‌ غربی‌ و شمال‌ غربی‌، ستونهای‌ تراس‌ شمالی‌ و ازارۀ دیوار شبستان‌ شمال‌ شرقی‌ به دست آمده‌ میباشد‌.
كتیبه‌ای‌ در نیم‌طبقۀ شبستان‌ جنوب غربی چشم‌ میگردد كه‌ احتمالاً متأخرتر از سایر گچ‌بری هاست‌.
مقایسۀ این كتیبه‌ از حیث حروف و نوار تزئینی‌ آن‌ نماد‌ میدهد كه‌ با كتیبۀ محراب‌ مسجد جامع‌ نایین‌ به طور تقریبً یكسان‌ میباشد.
در راز در ورودی‌ و نمای‌ ستونچه‌های‌ برِ ایوان شبستان‌ غربی مسجد جامع اردستان و ردیف چراغدان‌ دالان‌ غربی‌ تزیینات آجری‌ مسجد اول‌ چشم‌ میشود.
بیشتر تزیینات دورۀ سلجوقی‌ مسجد جامع اردستان آدرس حسینیه نصرت مشهد در درون‌ شبستان‌، تحت گنبد متمركز میباشد و گنبدخانه‌ به‌ اعتنا‌ طرحهای‌ مكتب‌ اصفهان‌ را دنبال‌ می‌كند، ازجمله‌ در ذیل چشمه‌ طاقهای‌ متفاوت و منطقۀ جابجایی‌ گنبد از ۴گوش به‌ ۱۸ گوش

عناصرتزیینی به‌كارگرفته‌ گردیده‌، دربرگیرنده‌ تزیینات‌ هندسی‌ و گیاهی‌ میباشد‌. به این‌ترتیب كه‌ اصل‌ اجتناب‌ناپذیر تزیینات‌ آجری‌ نقشهای‌ هندسی‌ میباشد كه‌ از تغییر تحول در نحوۀ چیدن‌ آجرها پدید میاید، همچون آجرچینی سطح ها‌ برجستۀ ذیل گنبد دو فولدر‌ كه‌ بخشهای‌ متعدد‌ را از یكدیگر غیر وابسته می‌كند و یا این که سطح ها‌ منحنی‌ پایین فیلپوشها و سكنجها را می‌پوشاند
از کلیه‌ چشمگیرتر آجركاری‌ دقیق‌ گنبد تركین‌ زیرین‌ میباشد‌ كه‌ با پوششی‌ از رنگهای‌ براق‌ ارغوانی‌، زردرنگ و آبی رنگ‌ با نقشهای‌ لوزی‌، دلیلی‌ بر ادامۀ طرز‌آجركاری‌ در زمان‌ سده‌ رزرو حسینیه نصرت مشهد هاست‌.
از دیگرسو موادسازنده اساسی‌ تزیینات‌ گچ‌بری‌ را خط و شكلهای‌ گیاهی تشكیل میدهد، مانند تزیینات‌ به‌هم‌غامض‌ و درهم‌ بافته‌ای‌ كه در متن‌ كتیبۀ لبۀ زیرین‌ منطقۀ انتقالی‌ گنبد به‌دیده‌ می خورد.
از تمامی‌ معمول‌خیس تزیینات‌ اسلیمی‌ میباشد‌ كه‌ در محرابهای‌ سه‌گانۀ مسجد به‌كار گرفته‌ گردیده‌ میباشد‌ و با شاخ‌ و برگ‌ خویش، برجستگی ویژه‌ای از نازکی و زیبایی را علامت میدهد.
این اسلیمی ها پایه تقارنی‌ معین داشته‌، و با برگهای‌ تكراری‌ توسعه و توسعه و گسترش‌ یافته‌، و به‌ این‌ترتیب حركت در عمق‌ را اخلاق و رفتار‌ كرده‌اند. بیشتر این‌ شكلهای‌ گیاهی‌ خویش شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد طرحهای‌ هندسی‌ ترک‌دار بسیار دقیق‌ را در بردارند.

مسجد نخستین‌ دارنده‌ تزیینات‌ گچ‌بری‌ فراوانی‌ بوده‌ كه‌ تنوع‌ حسینیه نصرت مشهد و تفاوتهایی‌ در طرح‌ و پرداخت‌ بخشهای‌ متفاوت‌ آن‌ به‌دیده‌ میخورد.
تزیینات‌ گچی بازمانده‌ از آن‌ عصر‌، بر روی‌ قوسهای دالان‌ ورودی‌ جنوب‌ غربی‌ و گوشواره‌های‌ ستونهای‌ ما‌نده از مقصوره‌ بر دو ردیف‌ در گوشۀ جنوب‌ غربی‌ و شمال‌ غربی‌، ستونهای‌ تراس‌ شمالی‌ و ازارۀ دیوار شبستان‌ شمال‌ شرقی‌ به دست آمده‌ میباشد‌.
كتیبه‌ای‌ در نیم‌طبقۀ شبستان‌ جنوب غربی چشم‌ میگردد كه‌ احتمالاً متأخرتر از سایر گچ‌بری هاست‌.
مقایسۀ این كتیبه‌ از حیث حروف و نوار تزئینی‌ آن‌ نماد‌ میدهد كه‌ با كتیبۀ محراب‌ مسجد جامع‌ نایین‌ به طور تقریبً یكسان‌ میباشد.
در راز در ورودی‌ و نمای‌ ستونچه‌های‌ برِ ایوان شبستان‌ غربی مسجد جامع اردستان و ردیف چراغدان‌ دالان‌ غربی‌ تزیینات آجری‌ مسجد اول‌ چشم‌ میشود.
بیشتر تزیینات دورۀ سلجوقی‌ مسجد جامع اردستان آدرس حسینیه نصرت مشهد در درون‌ شبستان‌، تحت گنبد متمركز میباشد و گنبدخانه‌ به‌ اعتنا‌ طرحهای‌ مكتب‌ اصفهان‌ را دنبال‌ می‌كند، ازجمله‌ در ذیل چشمه‌ طاقهای‌ متفاوت و منطقۀ جابجایی‌ گنبد از ۴گوش به‌ ۱۸ گوش

عناصرتزیینی به‌كارگرفته‌ گردیده‌، دربرگیرنده‌ تزیینات‌ هندسی‌ و گیاهی‌ میباشد‌. به این‌ترتیب كه‌ اصل‌ اجتناب‌ناپذیر تزیینات‌ آجری‌ نقشهای‌ هندسی‌ میباشد كه‌ از تغییر تحول در نحوۀ چیدن‌ آجرها پدید میاید، همچون آجرچینی سطح ها‌ برجستۀ ذیل گنبد دو فولدر‌ كه‌ بخشهای‌ متعدد‌ را از یكدیگر غیر وابسته می‌كند و یا این که سطح ها‌ منحنی‌ پایین فیلپوشها و سكنجها را می‌پوشاند
از کلیه‌ چشمگیرتر آجركاری‌ دقیق‌ گنبد تركین‌ زیرین‌ میباشد‌ كه‌ با پوششی‌ از رنگهای‌ براق‌ ارغوانی‌، زردرنگ و آبی رنگ‌ با نقشهای‌ لوزی‌، دلیلی‌ بر ادامۀ طرز‌آجركاری‌ در زمان‌ سده‌ رزرو حسینیه نصرت مشهد هاست‌.
از دیگرسو موادسازنده اساسی‌ تزیینات‌ گچ‌بری‌ را خط و شكلهای‌ گیاهی تشكیل میدهد، مانند تزیینات‌ به‌هم‌غامض‌ و درهم‌ بافته‌ای‌ كه در متن‌ كتیبۀ لبۀ زیرین‌ منطقۀ انتقالی‌ گنبد به‌دیده‌ می خورد.
از تمامی‌ معمول‌خیس تزیینات‌ اسلیمی‌ میباشد‌ كه‌ در محرابهای‌ سه‌گانۀ مسجد به‌كار گرفته‌ گردیده‌ میباشد‌ و با شاخ‌ و برگ‌ خویش، برجستگی ویژه‌ای از نازکی و زیبایی را علامت میدهد.
این اسلیمی ها پایه تقارنی‌ معین داشته‌، و با برگهای‌ تكراری‌ توسعه و توسعه و گسترش‌ یافته‌، و به‌ این‌ترتیب حركت در عمق‌ را اخلاق و رفتار‌ كرده‌اند. بیشتر این‌ شكلهای‌ گیاهی‌ خویش شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد طرحهای‌ هندسی‌ ترک‌دار بسیار دقیق‌ را در بردارند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 42
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 95
  • بازدید ماه : 46
  • بازدید سال : 635
  • بازدید کلی : 635
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی